مرة
وانا عندي ٢١ سنة كنت سايق ورايح لواحد صاحبي فالمهندسين. وانا فشارع
جامعة الدول، عربية جانبي فيها ست سايقة واربع بنات معها ― مش حلوين أوي بس
لذاليذ ― قعدوا يبصبصوا ويتضحكوا فوقفت. إتكلمنا شوية وقالولي انهم
رايحين يشربوا عصير عند فرغلي فاديتهم نمرة تليفوني ومشيت.
بعدها بكام يوم جالي تليفون من واحدة منهم واتفقنا إن أنا وصاحبي هانقابلها هي وصاحبتها، والميعاد كان الساعة ٧ قدام سينما فاتن حمامة. عدينا عليهم و قعدنا نكروز شوية بالعربية وبعدين رحنا عندي البيت. شربنا بيرة وحاجات تانية وعرفنا ان عندهم بتاع ١٩ سنة و"صايعين" زينا تمام. قعدنا كلنا نحكي عن مغامرتنا لمدة كام ساعة واستمتعنا بالقاعدة وماحصلش حاجة أكتر من كدة.
علشان احنا چنتل، على أخر الليلة قلنا ننزل نروحهم ― كانوا تقريباً ساكنين فمدينة السلام. ويا سيدي قبل ما نوصل بشوية بأبص فالمرايا لقيت حركة ورا على الكنبة. بأبص تاني في الضلمة لاقيت البنتين بيغطوا شعرهم بحجاب. شوية حركة كمان وكنا قربنا من بيتهم وقالولي أركن. باتدور علشان أسلم عليهم لقيت بدل الچينس المحذق والشعر الطويل هما الاتنين لابسين عبايات سودة وحجاب، فعلاً كأنهم اتنين تانين خالص ولا كأننا علي متن طائرة متجهة إلى الحجاز.
بعدها بكام يوم جالي تليفون من واحدة منهم واتفقنا إن أنا وصاحبي هانقابلها هي وصاحبتها، والميعاد كان الساعة ٧ قدام سينما فاتن حمامة. عدينا عليهم و قعدنا نكروز شوية بالعربية وبعدين رحنا عندي البيت. شربنا بيرة وحاجات تانية وعرفنا ان عندهم بتاع ١٩ سنة و"صايعين" زينا تمام. قعدنا كلنا نحكي عن مغامرتنا لمدة كام ساعة واستمتعنا بالقاعدة وماحصلش حاجة أكتر من كدة.
علشان احنا چنتل، على أخر الليلة قلنا ننزل نروحهم ― كانوا تقريباً ساكنين فمدينة السلام. ويا سيدي قبل ما نوصل بشوية بأبص فالمرايا لقيت حركة ورا على الكنبة. بأبص تاني في الضلمة لاقيت البنتين بيغطوا شعرهم بحجاب. شوية حركة كمان وكنا قربنا من بيتهم وقالولي أركن. باتدور علشان أسلم عليهم لقيت بدل الچينس المحذق والشعر الطويل هما الاتنين لابسين عبايات سودة وحجاب، فعلاً كأنهم اتنين تانين خالص ولا كأننا علي متن طائرة متجهة إلى الحجاز.
”أللا أللا أللا، إيه ده؟
أصل بابا فالبيت.
اه بابا.“ *يا حرام يا بابا
أنتم عارفين في هذه المجتمعات الرجعية القمعية الإستعباطية في كام بابا وخالي وإبن عمي والبواب وأصحاب البيت وأهل الحتة بيتاخدوا على أفاهم يوماتي؟ والأهم: في كام واحدة مضطرة تكذب علي كل دول في سبيل بعض من الحرية أو حتي ― عامةً ― في سبيل انها تعيش حياة شبه طبيعية؟ أما الراجل بقي في نفس ذات المجتمعات فهو بيعمل اللي هو عايزه ... و بمنتهى النفاق بتتسمي ”خِبرة“ و”صياعة“ و”دروس أو تجارب حياة“.
أصل بابا فالبيت.
اه بابا.“ *يا حرام يا بابا
أنتم عارفين في هذه المجتمعات الرجعية القمعية الإستعباطية في كام بابا وخالي وإبن عمي والبواب وأصحاب البيت وأهل الحتة بيتاخدوا على أفاهم يوماتي؟ والأهم: في كام واحدة مضطرة تكذب علي كل دول في سبيل بعض من الحرية أو حتي ― عامةً ― في سبيل انها تعيش حياة شبه طبيعية؟ أما الراجل بقي في نفس ذات المجتمعات فهو بيعمل اللي هو عايزه ... و بمنتهى النفاق بتتسمي ”خِبرة“ و”صياعة“ و”دروس أو تجارب حياة“.
Three years following this article I wrote the below words after coming across a young woman [shown in the featured photo] walking in front of me in the street in Zamalek. It covers the same concept, which is harassment in Egypt and what women and girls are compelled to do to protect themselves. ...
If you were ever a teenage girl in Egypt and probably other parts in the region, you would get what’s in the photo. If not, then let me explain.
You see, as soon as they start maturing, females become
exceedingly self-conscious about their looks, bodies, and clothes,
especially when outdoors. Their hormones are confusing them between
still being a young girl from one side and developing boobs like adults
from the other. Obviously this is not only in Egypt, however, with such
age here — starting from 12 if not even younger — they begin being
harassed by men in the streets. Whether they are covering their hair or
not, wearing a short skirt, pants, or a jalabeya, it is certainly bound
to happen one day. Simply because in patriarchal, male-dominated
societies many men remain horny savages with no healthy outlets for
their horniness.
To deal with that, if the girls don’t want to
wear something long that goes over their butts like most do, one
“clever” way to cover is to use their backpacks as seen here: With the
straps set on the maximum length so that the body of the backpack is
hanging low and covering the entire caboose. It’s like a protection
device. Another more common fashion used for the same purpose is to wrap
a sweater around the waist.
When this fad first caught my
attention almost 25 years ago, it didn’t take long to understand the
concept behind it. Because I have a younger sister, cousins, and
girlfriends and was already aware of the insecurity which plagues
females at a certain age. Still, the backpacks are usually hanging
unnaturally low and the more you see it, the more it becomes almost
impossible to unsee.
Oh well. Now you know what these poor
girls have to go through just to be able to walk in the streets without
being harassed. While seeing this today after all this time made me
smile out loud, it still reminded me of the things which need to change
in this culture.
*Today was a reminder that we should never
force things, writing included... I came across this girl in the street,
which reminded me of the whole backpack cover thing. By the time I
thought about discreetly snapping a photo to be able to write about the
topic, she was already quite far. So that was that. About 10 minutes
later while in a different street, there she was walking right in front
of me. I had a chance to snap one shot, while walking. I did it and it
came out fine. The more instances like these take place — regarding
writing — the more I believe there is a time for certain topics to be
openly discussed, hopefully leading to some much needed change.
عرض أيضا:
احذروا التقليد عند الشراء — ظاهرة الحشيش المخلوط في مصر
اللي يخاف من الشيطان يطلعله
رحلة عبر التاريخ مع الدكتور عبدالفتاح البيطاش: واحة باريس وتفشي الملاريا في الأربعينات
الدكتور الذي بَرَعَ في إنقاذ حياتين سنة ١٩٥٦
التنافر المعرفي — Cognitive Dissonance
Some Arabic Sayings and Their Translations — أمثال عربية و ترجمتها
OLS Reflections — الطبعة العربية المرحة
Have No Morsi — هاف نو مرسي
Meet Alf عقبة [Video]
No comments:
Post a Comment